01 Ogos 2010

Ramadhan



Ramadhan:

Terbahagi 3 bahagian:-

10 Hari pertama [1 hingga 10 Ramadhan] mendapat Rahmat Allah.(mendapat Kasih sayang Allah)

10 Hari Kedua [11 hingga 20 Ramadhan] Keampunan daripada Allah. Dengan Syarat beriman dgn sebenar-benarnya. Bukan berpuasa sebagai ikut atau adat sahaja.

10 Hari Akhir [ 21 hingga 30 Ramadhan] Pembebasan dari Neraka. Di akhirat nanti hanya ada dua jalan satu ke Syurga dan satu ke Neraka.


"Barangsiapa mendirikan ibadah dengan ikhlas kerana Allah, maka ibadah sah dan diterima", bila dilakukan dgn tidak mengikut syarat-syaratnya...
Tidak sah dan tidak diterima.



Puasa sah tetapi tidak diterima, puasa yang tidak kerana Allah, puasa kerana malu sesama manusia atau apa-apa niat bukan kerana Allah.



Tingkatan Puasa
Imam
al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:-


Puasanya orang awam (shaum al-'umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa.
Puasanya orang istimewa, super khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan
Pembahagian di atas memberikan umat Islam ruang untuk berfikir dan menelaah tingkat manakah mereka berada.


Bacaan Malam Lailatul Qadar:-
Aisyah ra berkata: “Wahai Rasulullah sekiranya aku dipertemukan dengan malam lailatul Qadar apa harus aku ucapkan?” Rasulullah SAW bersabda: “(ucapalah)


"Wahai Tuhanku, sesungguhnya Eangkau Maha Pengampun lagi Pemurah dan suka mengampunkan maka ampunlah aku.” [Hadis Ahamd, at-Tirmizi, sahih]



Doa berbuka Puasa:-


اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت“ Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan”
5


Tiada ulasan: