25 Mei 2011

Suami Tak Kenal Isteri..?


Sebenarnya memang banyak perkara tentang isteri yang suaminya tak faham dan tak kenal. Ada kajian menyatakan, suami hanya akan kenal dan faham

isterinya setakat 35% sahaja, itupun setelah berumah tangga bersama dan hidup bersama 35 tahun. Suami agak susah nak kenal isteri. Antara sebabnya Lelaki dan perempuan, Kita tak sama, malahan kita tak ade persamaan pun, tetapi kita nak mencari keserasian. Biasanya lelaki digelar manusia logik dan perempuan digelar manusia abstrak.

Contohnya dalam hal makanan. Suami akan beli makanan, akan bawa balik makanan ke rumah, kebiasaannya ialah menandakan makanan yang suami gemar, makanan yang dia suka. Jarang sekali orang lelaki (suami) tahu makanan kegemaran setiap orang yang ada didalam rumahnya (isteri, anak1, anak 2,,,seterusnya, mak mertua dsb kalau ada tinggal bersama). Maka bila suami membeli makanan (minim petang contohnya, suami akan membeli satu atau dua jenis kueh sahaja).

Isteri (orang perempuan) lain pulak, Isteri akan selalu masak makanan yang Suaminya suka, yang anak2 nya suka (bukan yang isteri itu suka). Dengan demikian, Suami akan susah nak tau apakah makanan kegemaran isterinya. Kalau beli makanan di luar untuk dibawa balik, Selalunya orang perempuan (isteri) dia tau hampir kesemua makanan kegemaran orang yang ada didalam rumahnya, dengan sebab itu kalau isteri membeli makanan, Hampir kesemua orang yang ada dalam rumah itu ada bahagian masing2 mengikut kegemarannya.
Contoh lain, Isteri kalau melihat suaminya 20 kaki dari belakang (muka tak nampak), InsyaAllah isteri boleh kenal suaminya. Suami,,,biasanya tak akan kenal isterinya dalam keadaan yang sama. Malahan suami akan terlupa apakah warna pakaian, atau warna tudung yang isterinya pakai, walaupuin mereka keluar rumah sama-sama pada awalnya.

Kesimpulan, Orang lelaki dan orang perempuan (Suami dan isteri) ada kehebatan masing2, kehebatan mereka tak sama dan jangan cuba nak samakan. Seorang menjadi pelengkap kepada yang seorang lagi. sebab itu kita ni akan jadi lengkap setelah berumah tangga. Yang pentingnya suami isteri kena berterus terang dan maklumkan apa yang kita suka dan apa yang kita tak suka. Kena selalu ingatkan walaupun dah cakap banyak kali. Buat dan cakap lagi, dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi sampai kita tiada lagi. Jangan giveup, Afterall dia tuh pasangan kita juga, pasangan di dunia dan di syurga InsyaAllah.

Tiada ulasan: