30 November 2010

Melayu Pulau Pinang

APAKAH penyelesaian terbaik untuk membantu Melayu Pulau Pinang menyelesaikan masalah penghakisan tanah milik mereka di negeri itu? Adakah dengan membentuk sebuah konsortium yang membeli hartanah dan kemudian dijual kepada penduduk Melayu dapat menyelesaikan masalah?

Mungkin ia boleh dilakukan tetapi lebih kepada usaha jangka pendek, sedangkan penyelesaian yang kita mahu adalah penyelesaian jangka panjang. Justeru, apa yang boleh dilakukan?

Menjawab persoalan tersebut, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Balik Pulau, Pulau Pinang, Muhamad Farid Saad berkata, penyelesaian paling tuntas adalah membetulkan dahulu masalah ekonomi Melayu Pulau Pinang.

Ini kerana katanya, jika ekonomi tidak kuat maka segala usaha bagi membolehkan orang Melayu bersaing dengan bukan Melayu dalam pelbagai sektor akan menuju ke jalan kegagalan.

Menurutnya, kegagalan orang Melayu menguasai ekonomi berpunca daripada pendidikan yang rendah dan bersangkut paut dengan faktor kemiskinan Melayu di negeri itu.

Beliau menjelaskan, keluarga yang miskin mempunyai kurang kesedaran dalam memberi motivasi kepada anak-anak untuk meningkatkan tahap pendidikan.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Tiada ulasan: