22 November 2010

Kemalangan Jalan Raya Negara Rugi RM7.8 Bilion

Kadar kemalangan jalan raya negara membimbangkan, ia perlu diberi perhatian serius oleh semua pihak..

Negara mengalami kerugian berbilion ringgit pada setiap tahun akibat kes kemalangan jalan raya yang kadarnya meningkat setiap tahun, kata Menteri Pengangkutan.

Menurut kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia(Miros) mendapati pada tahun 2008 sahaja, negara mencatatkan kerugian sebanyak RM7.8 bilion yang bersamaan dengan 1.5 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).



Berdasarkan statistik pada tahun lepas [2009]sahaja, seramai 6,745 pengguna jalan raya maut berbanding hanya 6,527 orang pada tahun 2008, di mana 60 peratus daripadanya merupakan penunggang dan pembonceng motosikal.
Contoh kemalangan:-

KUALA TERENGGANU: Sebuah bas henti-henti dipercayai mengalami kerosakan brek merempuh tujuh kenderaan yang berhenti di lampu isyarat berhadapan stesen minyak Shell di Jalan Sultan Mahmud, di sini, semalam, menyebabkan seorang wanita berusia 20-an cedera di kepala dan kaki.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, bas dari Dungun ke Kuala Terengganu dan membawa kira-kira 20 penumpang itu gagal dikawal sebelum merempuh tujuh kenderaan lain di hadapannya.

Kemalangan menyebabkan sebuah Perodua Kancil dinaiki seorang wanita rosak teruk, manakala kenderaan lain membabitkan Perodua ViVA, Kancil, Proton Persona, Proton Iswara, Perodua Myvi dan Pajero rosak di depan dan belakang.

5

Tiada ulasan: