27 Jun 2010

Penyakit Gout


Penyakit Gout
Sendi jari tidak boleh bergerak dan kaki membengkak sehingga terasa seperti memijak atas kaca atau jarum. Inilah keadaan yang dihadapi oleh pesakit Gout . selalu membabitkan jari kaki yang besar tetapi juga boleh memberi kesan pada tumit, lutut, tapak kaki, buku lali dan jari kaki.
Ia adalah sebahagian daripada penyakit arthritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolic akibat asid uric (bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin – protein, berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama sendi kaki.
Umumnya gout sering dikaitkan sebagai penyakit lelaki dan jarang berlaku pada perempuan. Dan jika ada hanyalah selepas wanita mengalami menopaus.
Individu yang mengalami masalah kencing manis, obesity, anemia, pesakit buah pinggang atau pengambilan ubat yang mengganggu pengkumuhan asid uric turut berisiko mendapat gout.
Selain dikenali sebagai penyakit yang diwarisi, gout juga disebab oleh gaya hidup kurang sihat seperti pengambilan makanan laut (ikan, kerang, sardin dan ikan bilis) berlebihan serta makan sesetengah sayuran seperti bayam, bunga kudis, asparagus dan cendawan. Organ dalaman haiwan - paru-paru, hati dan jantung, daging merah dan yis – roti putih dan roti manis.
Gout boleh dikawal dengan ubat-ubat dan sedikit berpantang menghindarkan makanan kaya purin seperti seperti bijirin, makanan laut,makanan berprotein tinggi, ikan bilis, kicap, tea dan kopi. Sebaliknya minum banyak air masak sekurangnya 8 jelas sehari dan kerap bersenam.

Tiada ulasan: