10 Disember 2008

Penawar Resdung

"Salam Sejahtera..."Petua : Penawar Resdong
Penyebab resdung adalah kekotoran / hama yang kita sedut melalui pernafasan. Sedut air ke dalam hidung( seperti berwuduk ) kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati, buat berulang kali sehingga kedua-dua belah selesai. Selepas itu basuh muka sebersih-bersihnya. Cuba amalkan sekerap yang boleh, semasa wuduk ke...? masa mandipun boleh...cuba laa...ada kawan cakap berkesan...???

Petua 2
Akar bunga melur boleh di jadikan penawar resdung.Cabut Pokok ni dan keringkan akarnya. Lepas tu bakar dan hidu akarnya,bagi pesakit resdung akan berasa pedas pada hidung masa hidu akar pokok ni. Mata juga rasa pedih dalam masa yang sama. Amalkan beberapa kali dan boleh lihat kesannya lepas tu. Selain akar melur pokok bunga raya juga ada khasiat yang sama.

Petua 3
DAUN pisang kelat amat berguna bagi memulihkan penyakit resdung. Daun pisang kelat ini di katakan mempunyai khasiat yang boleh membunuh kuman serta memulihkan rongga pernafasan. Cara memproses untuk di jadikan ubat adalah dengan mengeringkan daun ini selama beberapa hari. Bakarkan daun pisang kelat itu ke dalam bekas sambil menutupnya. Apabila api yang membakar daun itu mulai padam hendaklah membuka penutupnya, asap akan keluar sedut asap-asap tersebut beberapa kali sehingga anda berasa lega.

Tiada ulasan: