13 September 2011

Sifat-sifat Penghuni Syurga & Neraka..

Dari Harithah bin Wahb, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Mahukah kamu semua aku beritahu (sifat-sifat) ahli Syurga?" para sahabat menjawab:"ya" Baginda bersabda: "Setiap orang yang lemah dan dilemahkan, andainya dia meminta kepada Allah, nescaya Allah akan mengabulkannya. Mahukah aku beritahu (sifat-sifat) ahli Neraka? Setiap orang yang suka bertengkar dengan kasar ('utul), berlagak (jawwaz) dan sangat sombong (mustakbir),"- Hadis Bukhari dan Muslim.

Sifat Ahli Syurga 
Antara sifat ahli Syurga ialah lemah dan dilemahkan, yakni orang fakir dan dihina. Mereka tidak pernah disanjung dan dipuji, malah sering diremehkan kerana kehidupan mereka.

Sifat Ahli Neraka
Sifat ahli Neraka adalah sebaliknya, mereka suka bertengkar. Pantang mengalah walaupun dalam perkara yang sangat remeh. Tidak boleh ditegur, angkuh dan sombong. Apabila berbicara, lidah dan bibirnya dibentuk dengan gaya khas. Mereka selalu ingin berbeza dengan orang ramai dan meminta untuk dihormati.
Keras Hati:- semua sifat di atas adalah berpunca dari kers hati. Hati yang keras akibat dari dosa-dosa yang menutupi hati, maksiat tidak lagi dirasai sebagai dosa.
Al-Tirmizi meriwayatkan daripada Ibn Umar, Rasulullah s.a.w bersabda yang bererti: "Jangan terlalu banyak berbicara selain menyebut Allah. Sebab mereka yang banyak berbicara selain menyebut Allah akan mengeraskan hati. Sesungguhnya manusia yang paling jauh daripada Allah ialah pemilik hati yang keras."
- * dipetik dari Majalah Solusi isu 35.

Tiada ulasan: