27 April 2009

Selesema babi


KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan semalam bertindak membuka serta-merta bilik gerakan dalam usaha memantau situasi wabak selesema babi.

Langkah itu bagi memastikan penduduk di negara ini dilindungi dan memudahkan pihaknya menjalankan siasatan lanjut jika ada menerima laporan kes itu.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pihaknya memandang serius wabak itu di Mexico dan Amerika Syarikat yang sehingga kini telah meragut 81 nyawa melibatkan 854 kes.

Katanya, penularan wabak itu dianggap kes berisiko tinggi dan pihaknya nekad untuk mengambil sebarang langkah perlu untuk menyekat ia dari menular ke negara ini.

"Bagi mereka yang ke Mexico bermula 17 April dan pulang ke negara ini perlu menjalani pemeriksaan untuk memastikan mereka bebas dari wabak tersebut,'' katanya ketika dihubungi semalam.

Tiong Lai juga menasihati penduduk di negara ini tidak panik dan jika mengalami simptom selesema babi perlu mendapatkan rawatan segera.

Sehubungan itu, katanya, sesiapa yang mahu mendapatkan maklumat lanjut mengenai wabak itu boleh menghubungi talian 03-88810200 atau 03-88810300.



Adakah kita nak tunggu Tuhan turunkan terus bala kepada kita baru kita nak bersungguh-sungguh dalam hal babi ni, dah Tuhan mengharamkan benda tu tentulah ada sebab-sebab tertentu, cuma manusia sahaja yang buat tak kesah...

1 ulasan:

ramda berkata...

كمنترين كصيحتن سمالم برتيندق ممبوك سرتا-مرتا بيليق ڬرقن دالم اوسها ممنتاو سيتواسي وابق سلسما بابي.

لڠكه ايت باڬي ممستيكن ڤندودوق د نڬارا اين دليندوڠي دان ممودهكن ڤيهقڽ منجالنكن سياستن لنجوت جك اد منريما لاڤورن كيس ايت.

منتريڽ، داتوق سري ليوو شنڬ لاي بركات، ڤيهقڽ ممندڠ سريوس وابق ايت د المكسيك دان اميريك شريكت يڠ سهيڠڬ كيني تله مراڬوت 81 ڽاوا مليبتكن 854 كيس.

كاتڽ، ڤنولارن وابق ايت دأڠڬڤ كيس بريسيكو تيڠڬي دان ڤيهقڽ نيكد اونتوق مڠمبيل سبارڠ لڠكه ڤرلو اونتوق مڽكت اي دري منولر ك نڬارا اين.

"باڬي مريك يڠ ك المكسيك برمولا 17 اڤريل دان ڤولڠ ك نڬارا اين ڤرلو منجالني ڤمريقسأن اونتوق ممستيكن مريك بيبس دري وابق ترسبوت،ءء كاتڽ كتيك دهوبوڠي سمالم.

شنڬ لاي جوڬ مناصيحتي ڤندودوق د نڬارا اين تيدق ڤنيق دان جك مڠالمي سيمڤتوم سلسما بابي ڤرلو منداڤتكن راوتن سڬرا.

سيهوبوڠن ايت، كاتڽ، سسياڤا يڠ ماهو منداڤتكن معلومت لنجوت مڠناءي وابق ايت بوليه مڠهوبوڠي تالين 03-88810200 اتاو 03-88810300.



اداله كيت نق توڠڬو توهن تورونكن تروس بالا كڤد كيت بارو كيت نق برسوڠڬوه-سوڠڬوه دالم حال بابي ني، ده توهن مڠحرامكن بندا تو تنتوله اد سبب-سبب ترتنتو، چوما مأنسي سهاج يڠ بوات تق كسه...