18 Oktober 2010

Tugas-tugas Malaikat

Di antara tugas para malikat adalah:-

1] Membawa Arasy, terdapat lapan malaikat yg ditugaskan membawa Arasy. Allah swt berfirman bererti:- " Maka pada hari itu terjadilah hari kiamat, dan terbelahlah langit, karena pada hari itu langit menjadi lemah. Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu lapan malaikat menjunjung 'Arasy Tuhanmu di atas (kepala) mereka." (69_al-Haaqqah ayat 15-17)

2] Menulis amalan manusia: Raqid (catat amal baik), Atid (catat amal buruk), Allah swt bererti bermaksud :- "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (yaitu) ketika dua malaikat mencatat amal perbuatannya, satu duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir." (50_Qaaf ayat 16-18) dan dalam surah Infithaar ayat 10-12 Allah swt berfirman bererti -"Padahal sesungguhnya bagi kamu ada (malaikat-malaikat) yang mengawasi (pekerjaanmu), yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan-pekerjaanmu itu), mereka mengetahui apa yang kamu kerjakan. (82_Infithaar 10-12)

3] Mengawasi manusia, Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:-"Para malaikat malam dan malaikat siang selalu berganti bersama kamu dam mereka akan bertemua pada waktu solat Subuh dan Asar. Kemudian malaikat yang telah bersama kamu akan naik ke langit...". Para ulamak bersalah pendapat adakah malaikat ini, malaikat yang sama dengan malaikat pencatat amalan.

4] Malaikat turun ketika Quran dibaca, Abu Said Al Khudri berkata satu malam Usaid b. Hudhair sedang membaca al- Quran di kandang kuda. tiba-tiba kudanya meronta-ronta. Hal ini diceritakan kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w bersabda:"Yang demikian itu adalah para malaikat yang datang mendengar (bacaan) kamu..."

5] Malaikat mendoakan orang duduk menanti solat, Abu Hurairah r.s berkata Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:-"Apabila kamu dudk sambil menunggu solat (berikut), maka dia (dihitung) berada dalam keadaan solat selagi tidak berhadas, sedangkan malaikat berdoa untuknya: Ya Allah ampunilah dia! Ya Allah kasihanilah dia."
6] Malaikat bagi penuntut ilmu, Safwan b. Assal datang kepada Rasulullah s.a.w lalu berkata Wahai Rasulullah s.a.w sesungguhnya aku datang untuk menuntut ilmu. Baginda s.a.w bersabda;-"Sesungguhnya penuntut ilmi itu dikelilingi oleh para malaikat..."
7] Malaikat masukkan roh, Abdullah Ibnu Mas'ud berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya masing-masing kamu terkumpul penciptaannya di dalam perut ibunya selama 40 hari, kemudian ia akan menjadi segumpal darah, selepas itu segumpal daging. kemudian diutus malaikat menghembuskan roh kepadanya. Dan diperintah menulis emapat kalimah iaitu tentang rezekinya, ajalnya, amalannya dan bahagia/deritanya..."
10 Malaikat dan tugasnya1] Jibrail, menyampaikan wahyu kepada para nabi & rasul
2] Izrail, mengambil nyawa sekialn makhluk
3] Mikail, menguruskan rezeki sekalian makhlut
4] Israfil, meniup sangka kala
5] Mungkar, menyoal orang mati
6] Nakir, menyoal orang mati
7] Raqid, menulis amal kebajikan
8] Atid, menulis amal kejahatan
9] Malik Zabaniah, menjaga Neraka
10] Malik Ridhwan, menjaga Syurga.

Tiada ulasan: