04 Oktober 2010

Kubur

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: ” Apabila mati anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: [1] anak yang soleh yang mendoakannya, [2] ilmu yang bermanfaat dan [3] sedekah jariah”. Hadith riwayat Bukhari dan Muslim

Membina binaan di atas kubur adalah dilarang di dalam Islam berdasarkan kepada hadis Nabi yang bermaksud:
"Rasulullah SAW melarang mewarnakan kubur dengan kapur putih, duduk di atas kubur dan membina binaan di atasnya"
(Riwayat Muslim)


Mengikat kain putih pada batu nisan bukanlah amalan Nabi s.a.w. Namun begitu mengamalkan meletak kain putih pada batu nisan adalah amalan khurafat.

Menurut yang afdal dalam Islam, kubur seseorang Muslim/Muslimah itu hendaklah ditinggikan sejengkal dari dataran bumi dan diratakan bahagian atasnya dan ditandakan dengan sesuatu tanda untuk dikenali supaya mudah diziarahi. Ini pernah ditegaskan oleh Nabi Muhammad SAW apabila Baginda ditanya mengapa Baginda meletakkan tanda di kubur saudara susuannya Othman Bin Maz'un. Baginda menjawab yang bermaksud: "supaya saya kenal kubur saudara saya."
Dari sinilah timbulnya kebiasaan meletakkan nisan. Tetapi apa yang dilarang dalam Islam ialah terlalu sangat menghias kubur dengan binaan daripada batu mozek, marmar dan sebagainya kerana ini merupakan suatu pembaziran.
Adalah lebih baik jika lebihan wang yang hendak digunakan untuk tujuan ini disedekahkan kepada fakir miskin atau melakukan amal jariah yang lainnya. Kalau mayat itu ditanam di perkuburan wakaf adalah haram mengambil kawasan yang tidak perlu bagi satu-satu kubur kerana ini boleh mengurangkan kawasan untuk ditanam mayat yang lain.
Jadi untuk mengenal kubur ibu-bapa, suami/isteri dan kaum kerabat kita cukuplah mengawal tanah kubur jangan sampai terpersok atau hilang atau susah dikenali, iaitu sekadar membuatnya secara mudah dan tidak banyak menghabiskan perbelanjaan.

Walau bagaimanapun kubur yang tidak dapat dikesan lagi dan tidak dapat diziarahi akan mendapat rahmat yang lebih daripada Allah SWT. Sebagaimana yang pernah diriwayatkan daripada Nabi Muhammad saw yang bermaksud 'Allah SWT merahmati kubur yang tidak dikenali.' Sehubungan dengan ini menulis ayat-ayat suci di batu-batu kubur, bukanlah satu suruhan Islam.

Malah, ianya terlarang kerana tulisan-tulisan akan terdedah kepada pencemaran, kerana biasanya tulisan-tulisan ayat di paras kaki orang yang berdiri di pinggir kubur itu dan kemungkinan ada pula orang duduk di pinggir batu itu, perkara ini adalah dilarang.

Wanita ziarah kubur

Terdapat dua pendapat mengenai hukum menziarahi kubur bagi kaum wanita:

1. Makruh tidak haram.
Golongan ini berhujahkan dengan pendapat Al-Imam Ahmad rahimahullahu. Beliau menyatakan bahawa Ummu ‘Athiyyah r.ha meriwayatkan: “Kami dilarang untuk mengikuti jenazah, namun tidak ditekankan terhadap kami”.(Riwayat al-Tarmidzi)

Mazhab al-Syafi’iah berpendapat bahawa kaum wanita adalah makruh menziarahi kubur. Pendapat ini berasaskan kepada alasan yang menyatakan bahawa kaum wanita adalah satu golongan yang lemah dan mudah menangis dan meraung serta meratap. Hal ini disebabkan oleh keadaan serta psikologi diri mereka sendiri yang memiliki hati yang lembut dan mudah menangis bila berhadapan dengan situasi yang sedih dan hiba. Contohnya seperti kematian.

2. Harus menziarahi kubur (mubah) tidak makruh.Ini adalah pendapat mazhab Hanafiyyah, Malikiyyah dan riwayat lain dari Al-Imam Ahmad r.a.Mereka berhujahkan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Ummu ‘Athiyyah r.hah. Dalam hadis tersebut memperlihatkan bahawa Rasulullah SAW tidak menegah dengan keras tetapi sebagai satu peringatan agar wanita yang menziarahi kubur lebih bersifat berhati-hati dan memelihara hukum dan adab menziarahi kubur.
Ringkasnya, sebahagian fuqaha’ menghukumkannya dengan makruh adalah disebabkan berkemungkinan mereka akan meratapi, menangisi ataupun sebagainya apabila bersama pergi menziarahi kubur.
Sekiranya seorang wanita dapat mengawal dirinya dan tidak berkelakuan seperti apa yang ditegah di kubur, maka wanita ini tidak ada halangan untuk mengiringi jenazah atau menziarahi kubur.

Adab Menziarahi Kubur
Apabila kita masuk ke suatu tanah perkuburan Islam, hendaklah kita mengucapkan salam kesejahteraan ke atas mereka yang telah meninggal terlebih dahulu sebelum kita. Kemudian tujuilah kubur yang hendak diziarahi itu dan berdiri atau duduk di hadapannya dengan mengadap kepadanya (membelakang kiblat) Serta memberi salam kepadanya. Walaupun mayatnya sudah lama dan sudah hancur tetapi yang penting rohnya ada dan tahu siapa yang menziarahinya. Ini diambil Dari sabda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam yang bermaksud; "Sesiapa yang memberi salam kepadaku Allah akan mengembalikan rohku dan akan menjawab salamnya".
Kalau ini diberikan kepada Nabi Muhammad saw maka tidak mustahil Diberikan kepada umat oleh sebab itu disunatkan kita menziarahi kubur. Kemudian, bacakanlah ayat-ayat Al Quran yang mudah dibaca dan mohonlah kepada Allah moga disampaikan pahala bacaan itu kepada roh si mati. Kita juga diingatkan supaya jangan Menyesali apa yang telah berlaku, apa lagi untuk meraung dan meratap, kerana ini adalah haram hukumnya...


Hukum duduk di atas kubur (seorang Muslim) adalah haram.
Hal ini jelas seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW di dalam hadis berikut:

1. Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Lebih baik salah seorang di antara kamu duduk di atas bara api hingga membakar pakaian dan kulitnya daripada duduk di atas kubur”.
(Hadis Riwayat Muslim).

2. Dari Abu Martsad Al-Ghanawi r.a. Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Janganlah duduk di atas kubur dan jangan pula shalat menghadapnya”.
(Hadis Riwayat Muslim).

3. Dari ‘Uqbah bin ‘Amir r.a. Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Sungguh! Berjalan di atas bara api atau pedang atau aku ikat sandal dengan kakiku lebih aku sukai daripada berjalan di atas kubur seorang muslim. Sama saja buruknya bagiku, buang hajat di tengah kubur atau buang hajat di tengah pasar”.
(Hadis Riwayat Ibnu Majah).

Amalan menjirus air ke kubur dipandang SUNNAT dalam mazhab kita Syafi’i. Walau bagaimanapun, yang disunnatkan hanyalah dengan air biasa semata-mata dan bukannya air mawar. Menjirus air dengan air mawar dihukumkan MAKRUH kerana ianya merupakan satu pembaziran.


Meninggal Hari Jumaat


Rasulullah SAW ada bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang meninggal dunia pada hari Jumaat atau malamnya, diangkatlah daripadanya akan azab kubur.” *lihat buku “Tanqih al-Qaul” oleh Muhammad bin Umar Nawawy. Sabda Rasulullah SAW dalam riwayat yang lain, maksudnya: “Sesiapa yang meninggal dunia pada hari Jumaat atau malamnya, nescaya dituliskan oleh Allah baginya pahala syahid, dipelihara daripada seksa kubur, dengan syarat dia beriman.” *lihat buku “AL-Ihya’) karangan Imam al-Ghazali.

Harus mengupah seseorang untuk membaca al-Quran kepada arwah si mati. Sebaik-baiknya ia boleh dilakukan di rumah sahaja.

* Membaca Surah Yasin; ia dianjurkan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam. Sabda Baginda, maksudnya: “Bacalah oleh mu surah yasin ke atas orang mati dikalangan kamu”. (Hadith Riwayat Abu Daud) .

Kenduri arwah:
Kenduri arwah dipandang sebagai satu amalan yang baik dengan syarat untuk mengadakannya jangan melibatkan harta si mati. Jangan pula ditentukan hari atau malam tertentu sebagaimana yang berlaku di dalam sesetengah masyarakat kita pada hari ini yang menetapkan hari-hari yang tertentu seperti hari atau malam ketiga, ketujuh, keempat puluh, keseratus dan seterusnya. Penentuan masa-masa itu bukan daripada ajaran Islam, malahan ianya dihukumkan bid’ah. Wallahu 'alam..

2 ulasan:

ramda berkata...

rasanya ini bukan di negara kita..

Rozlina Idrus berkata...

habis tu kamu di negara siapa? bukan di negara Allah? bukan di dunia Allah?