11 Ogos 2010

Carta Ramadhan


Salam Ramadhan kepada semua umat Islam...di sini disertakan Carta Ramadhan bertujuan mengukur ibadah kita sepanjang Ramadhan ini...ianya sebagai pendorong kepada kesungguhan kita beribadah di bulan mulia ini...dimana segala amalan akan dibalas dengan balasan berganda-ganda...perkara sunat diberi pahala seperti mengerjakan fardhu...

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : "Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan".(HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A daripada Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya: "Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: ‘Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku memberikan balasan (pahala) kepadanya, (kerana) dia(orang yang berpuasa) telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku." (H.R Muslim)

Dari Abu Sa’id Al-Khudri R.A, berkata aku mendengar Nabi SAW bersabda: Maksudnya: "Barangsiapa yang berpuasa sehari pada jalan Allah nescaya Allah akan menjauhkan mukanya dari api neraka (sejauh perjalanan) 70 tahun." (HR Bukhari)

Rasululah SAW bersabda; "Puasa itu bagaikan perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dan jangan berkata kasar. Jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan. Aku ini puasa." ( Sahih Bukhari)

cuba kita penuhi setiap ruang di carta tersebut...sekian semoga memberi faedah...

Tiada ulasan: