27 Jun 2010

Maksiat Batin


Maksiat batin.
(Mengikut Imam Al-Ghazali dari Kitab Hidayatus Salikin)
1. Banyak makan – makan jangan terlalu kenyang (bahagikan perut kpd 3 bahagian – satu utk makanan, satu minuman dan satu lagi utk bernafas). terdapat 3 golongan makan :- darjat pertama makan sekadar dapat ibadat, ke2 makan setengah cupak (600gm) sehari semalam). Ke3 secupak sehari semalam.
2. Banyak cakap – melainkan menyuruh membuat kebaikkan dan kebajikkan.dan jika tidak lebih baik diam.
3. Banyak / Cepat marah - marah berpunca dgn syaitan, maka apabila marah hendaklah mangambil wuduk.
4. Dengki – suka kalau hilang nikmat yg ada pada orang lain (dia suka kalau orang lain kena bala ), ini adalah sebesar-besar perbuatan yg dicela oleh agama.
5. Kedekut /kikir – terlalu kasih pada harta, jika menderma suka menunjuk-nunjuk supaya dipuji.
6. Kasih kemegahan – menumbuhkan munafik di dalam hati, suka mempromosi diri dan kehebatan diri.
7. Kasih dunia – Dunia ini penjara bagi orang mukmin, dunia dilakna oleh Allah, kecuali orang yang sentiasa mengingati Allah. Dunia sebagai tempat memcari bekal ke akhirat.
8. Membesarkan diri /takabur – melihat keadaan orang lain lebih hina/lemah daripada kita, dihimpunkan di akhirat dalam keadaan hina, adakala nyata pada lidah, adakala pada perbuatan. Contoh membesar diri Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis "Saya lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan saya dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah." Al A'raaf : 12.
9. Heran diri / Ujub / Angkuh – 3 perkara membinasakan ibadat iaitu kikir, menikut nafsu yg dicela agama dan heran diri. Perbuatan yang boleh melalaikan diri daripada Allah. Perbuatan tidak bersandarkan pada Allah.
10. Riak (suka dipuji) – Firman Allah “ 4. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat 5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya, 6. orang-orang yang berbuat riya” - Al Maa´uun 4-6. Perbuatan bagi memdapat pujian.

dari Kitab Hidayatus Salikin

Tiada ulasan: